Diagnostika - zhodnotenie príznakov porúch PAS
Naša služba diagnostiky - zhodnotenia príznakov porúch PAS metódou ADOS-2 je bezplatná. Špecializujeme sa na podporu detí a mladých ľudí s poruchami autistického spektra. Poskytujeme podporu a pomoc rodinám a deťom zo sociálne znevýhodneného prostredia, aby mali zabezpečený prístup k potrebnej diagnostike a poradenstvu.
Posúdenie pervazívnej vývinovej poruchy podľa skríningového dotazníka M CHAT.
Poskytujeme špecializovanú diagnostiku porúch autistického spektra. Používame štandardné, najnovšie metódy ( ADOS-2, ADI-R, CARS ), na ktoré sú naši spolupracovníci vyškolení príslušnými kurzami.
Diagnostiku ponúkame pre deti a mladých ľudí vo veku do 20 rokov. Diagnostika PAS pomocou ADOS-2.
Posúdenie závažnosti poruchy autistického spektra.
Ponúkame špecializované vyšetrenie pomocou štandardizovaného diagnostického nástroja ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Schedule – 2. vydanie), ktorý sa medzinárodne považuje za jeden z najspoľahlivejších spôsobov hodnotenia príznakov porúch autistického spektra (PAS).
ADOS-2 je pozorovanie správania, ktoré hodnotí reakcie dieťaťa na konkrétne sociálne situácie vytvorené počas vyšetrenia. Sledujú sa štyri kľúčové oblasti: komunikačné schopnosti, reč a jazyk, sociálne zručnosti a interakcie, hra a predstavivosť a opakujúce sa správanie a špecifické záujmy. Vyšetrenie je založené na štandardizovanom postupe – rovnaké podnety, rovnaké prostredie, rovnaké pokyny – čo zabezpečuje objektivitu výsledkov.
Vyšetrenie ADOS-2, Autism Diagnostic Observation Schedule, pozostáva z priameho pozorovania dieťaťa pri presne stanovených aktivitách a ponukách, ktoré vytvárajú dostatok možností pre sociálnu interakciu a komunikačné schopnosti dieťaťa. Výsledkom je miera autistických príznakov u daného jedinca.
Vyšetrenie ADI-R a CARS 2 Autism Diagnostic Interview-Revised, je štruktúrovaný rozhovor s rodičom alebo oboma rodičmi dieťaťa, prípadne opatrovníkom. Počas vyšetrenia nie je dieťa prítomné. Výsledkom je zhodnotenie miery autistických príznakov u daného dieťaťa.
Samotnú diagnózu nedávame, tú môže dať dieťaťu len detský psychiater. Detskí psychiatri uvedené vyšetrenia (ADOS-2, ADI-R, CARS 2) poznajú a sú pre nich dôležitou súčasťou pri konečnom stanovení diagnózy poruchy autistického spektra.
Cieľ služby:
Naším cieľom je skrátiť obdobie neistoty, ktoré rodičia často prežívajú, keď si všimnú neobvyklé správanie svojho dieťaťa a hľadajú odpovede. ADOS-2 pomáha určiť, či sú prítomné príznaky PAS, a ak áno, v akej miere.
Obsah služby:
ADOS-2 vyšetrenie (50 minút - 120 minút)
Vyhodnotenie výsledkov odborným administrátorom (120 minút)
Vypracovanie písomnej správy (60 minút)
Konzultácia (50 minút) – interpretácia výsledkov a odporúčania k ďalšiemu postupu (terapia, intervencie atď.)
Naši odborníci majú najvyššiu kvalifikáciu potrebnú na administráciu a vyhodnotenie ADOS-2.
Pre koho je vyšetrenie určené?
Vyšetrenie možno vykonať už od veku 18 mesiacov. ADOS-2 je vhodný pre deti rôzneho veku, úrovne vývinu aj jazykových schopností.
Dôležité informácie
Samotné ADOS-2 nepostačuje na úplné stanovenie diagnózy PAS. Je potrebné ho doplniť o ďalšie odborné vyšetrenia:
Komplexná anamnéza (napr. pomocou dotazníkov)
Vyšetrenie detským psychiatrom – identifikácia ďalších neuro - vývinových alebo psychiatrických porúch
Vyšetrenie psychológom – hodnotenie kognitívneho vývinu
Doplňujúce špecializované vyšetrenia – neurológ, foniater, genetik
V prípade potreby špeciálnych podporných opatrení (napr. pridelenie pedagogického asistenta ) je potrebné obrátiť sa na Špecializované centrum pedagogického poradenstva (ŠCPP) alebo Centrum poradenstva a prevencie (CPP). ADOS-2 však môže slúžiť ako dôležitý podklad, ktorý pomáha urýchliť rozhodovanie o týchto opatreniach.
Možnosti objednania termínu diagnostiky PAS - metódou ADOS 2 :
Mgr. Viera Zvonárová - štatutárny zástupca, špeciálny pedagóg, logopéd
v spolupráci s MUDr. Radovan Vaškovský - psychiater
Telefón: +421 944 303 001, telefonické objednanie je možné v dňoch PO-PIA v čase od 13.00 do 14.00 hod.
TERMÍN: na vyžiadanie
E-mail: logopedia.centrum@gmail.com
Adresa pracoviska: Lomonosovova 2797/6, 91708 Trnava
Poradenstvo pre rodičov PREDŠKOLÁKOV A ŠKOLÁKOV
Spôsobilosť a pripravenosť dieťaťa na školu a znaky porúch učenia u dieťaťa v materskej škole
Počas návštevy dieťaťa v materskej škole je možné identifikovať prvé príznaky porúch učenia, ktoré môžu výrazne ovplyvniť neskorší školský úspech dieťaťa. Tieto príznaky môžu byť možno veľmi nenápadné. Včasné rozpoznanie je kľúčové pre poskytnutie intervencie. Poruchy učenia sú rôznorodé, a môžu sa prejavovať v rôznych oblastiach.
Znaky porúch učenia u dieťaťa
Najčastejšie sa však u detí stretávame s ťažkosťami v reči, jemnej a hrubej motorike, pamäti a koncentrácii. Rodičia a učitelia detí v materských školách by mali zbystrieť pozornosť ak má dieťa napríklad:
Rečové problémy: dieťa má problémy s výslovnosťou, tvorbou viet alebo má obmedzenú slovnú zásobu v porovnaní s rovesníkmi, nedokáže prerozprávať príbeh - vypočutú napr. rozprávku. Má slabé naratívne - rozprávačské schopnosti.
Jemná motorika: problémy s jemnou motorikou, ako je držanie ceruzky, kreslenie, alebo manipulácia s drobnými predmetmi.
Hrubá motorika: problémy s hrubou motorikou, ako sú behanie, skákanie, chodenie po schodoch, obliekanie alebo udržiavanie rovnováhy.
Problémy s pamäťou: dieťa má ťažkosti zapamätať si jednoduché informácie, ako sú farby, čísla alebo mená.
Slabá pozornosť a koncentrácia: dieťa sa ľahko rozptýli, má problém sústrediť sa na jednu aktivitu alebo dokončiť začatú úlohu.
Sociálne a emocionálne ťažkosti: problémy so zapojením sa do aktivity, hry s ostatnými deťmi alebo má časté zmeny nálady.
Včasné rozpoznanie týchto príznakov umožňuje vhodnú špeciálnopedagogickú diagnostiku a intervencie, ktoré môžu dieťaťu výrazne pomôcť. Materské školy zohrávajú v tomto procese kľúčovú úlohu, pretože majú možnosť pozorovať deti v rôznych situáciách a identifikovať potenciálne problémy.
Poradenstvo a konzultácie
Pre deti, žiakov so špecifickými poruchami učenia.
Ponúkame odborné poradenstvo, špeciálnopedagogické intervencie a prístup k odborným materiálom pre všetkých, ktorí čelia výzvam spojeným s poruchami učenia, ako sú dyslexia, dysgrafia, dysortografia či dyskalkúlia.
Neviete si rady so vzdelávaním vášho dieťaťa?
Máte pocit, že sa vaše dieťa učí inak, ako by ste očakávali? Často vás prekvapuje jeho správanie alebo reaguje neprimerane v školskom prostredí? Možno ide o poruchu učenia.
Dá sa predpokladať porucha učenia už u predškoláka?
Áno, niektoré prejavy možno rozpoznať už v ranom veku. Včasná diagnostika je kľúčová pre úspešnú podporu rozvoja dieťaťa.
Vaše dieťa má diagnostikovanú poruchu – čo ďalej?
Samotná diagnóza nestačí. Je dôležité vedieť, ako s dieťaťom pracovať, aké pomôcky a metódy zvoliť, aby učenie nebolo bojom, ale zvládnuteľnou výzvou. Pomôžeme vám nájsť riešenia.
Možnosti objednania termínu poradenstva a konzultácie:
Mgr. Viera Zvonárová - štatutárny zástupca, špeciálny pedagóg, logopéd
Telefón: +421 944 303 001, telefonické objednanie je možné v dňoch PO-PIA v čase od 13.00 do 14.00 hod.
TERMÍN: na vyžiadanie
E-mail: logopedia.centrum@gmail.com
Adresa pracoviska: Lomonosovova 2797/6, 91708 Trnava